Populära jakthundar

Det finns egentligen inga större skillnader mellan jakthundar och andra typer av hundraser. En jakthund kan vara en precis lika bra familjemedlem och trogen vän som alla andra raser som finns därute. Det som skiljer hundarna åt är dock att jakthunden även är en väldigt bra medarbetare och hjälpreda, speciellt i samband med just jakt. Här kan den bland annat hjälpa jägaren att spåra och hämta ett byte. I Sverige finns det ett flertal hundraser som används i samband med jakt, men det är bara några få som faktiskt är godkända av SKK. SKK är en förkortning på orden Svenska KennelKlubben.

• Jämthund
  • Hamiltonstövare
  • Gotlandsstövare
  • Schillerstövare
  • Smålandsstövare
  • Drever
  • Hälleforshund
  • Norrbottenspets
  • Svensk vit älghund

De olika hundraserna har naturligtvis olika egenskaper och kan därför delas in i olika kategorier. Det är bland annat strövare, skällande fågelhund, ställande jakthundar, stötande jakthundar, stående fågelhundar, grythundar och apporterande fågelhundar. Utöver dessa nämnda så hittar du även drivande och kortdrivande jakthundar. De här hundarna arbetar som så att de använder sitt skall för att få ett byte att förflytta sig närmare jägaren. Snabbdrivande jakthundar är vanligast i samband med jakt på räv och hare.